Jun 23, 2009

25-28.6.2009












25.6.2009

Heti aamusta sadekuuroja. Ennen Omskia tapasin huoltoasemalla kolme venäläistä motoristia matkalla Moskovasta Vladivostokiin. He kyselivät neuvoja ja tunnelmia matkastani ja Venäjästä yleensä. Kehotin heitä pitämään renkaista huolta. Miehillä oli tunnelma korkealla ja videokamera kävi lähes koko ajan.
Omskin kierto onnistui tällä kertaa hyvin, viitta oli aika huomaamattomassa paikassa eikä ihmekään etten huomannut sitä tulomatkalla.
Yöksi motelliin lähelle Izimiä, 1400 ruplaa. Kilometrit 894.

25. of June

It started raining right in the morning. Before Omsk, i met three Russian bikers on a gas station. They were heading from Moscow to Vladivostok. They asked for advice and thoughts about the trip and my impressions about Russia in general. I suggested them to take care of their tires. They were in high spirits and the video camera was recording all the time. Getting around Omsk was easy this time, the sign wasn't really visible, so it's not really a surprise that I missed it at the first time. Spent the night in motel, near Izim, 1400 rubles, did 894 kilometers.

26.6.2009

Herätys sateiseen aamuun ja tienpäälle suuntana länsi ja Ural. Päivällä sade loppui ja ajokeli oli loistava. Uralilla oli vähemmän raskasta liikennetta kuin tulomatkalla. Jäin yöksi Uralille motelliin tien laitaan. Hinta oli 800 ruplaa. Kävin elämäni ensimmäistä kertaa venäläisessä saunassa eli banjassa. Banja oli miellyttävä kokemus lähes kuukauden saunattoman jakson jälkeen. Motellin lähellä olevassa kahvilassa tapasin Sashan, venäläisen miehen perheineen. Kuultuaan minun olevan suomalainen mototsikl turisti, Sasha pisti vaimoineen piknikin pystyyn kahvilan edessä oleville pöydille. Hetkessä vaimo ja tytär taikoivat esiin sienipiirakkaa, broileria, leipää, juotavaa ym. Turistia pidettiin kuin piispaa pappilassa ja Sasha varoitteli minua huligaaneista. Hän oli niin huolestunut turvallisuudestani, että lahjoitti turvallisuuteni takeeksi hienon linkkuveitsensä. Sain lisäksi kuivatun, tönkkösuolatun kalan jota nautimme yhdessä zakuskaksi. Sain myös pyynnön ajaa seuraavana päivänä heidän kanssaan kotiinsa Almetyeskiin vierailulle. Jouduin kieltäytymään tästä aikataulusyihin vedoten. Päivän kilometrit 922.

26. of June

Woke up, yet another rainy morning. Heading to west, Ural. During the day, the rain stopped and the weather was awesome. This time Ural had less heavy duty traffic. I stayed the night in a motel in Ural, 800 rubles. For the first time in my life i went to a Russian sauna - banja. It was a pleasant experience after a month without sauna. Nearby the motel i met Sasha, a Russian man with his family. After he heard I’m a Finnish "mototsikl" tourist, he set up a picnic in front of the café with his wife. In short amount of time the daughter and the wife dug up some mushroom pie, broiler, bread, something to drink etc. The tourist was like a bishop in vicarage. Sasha warned me about hooligans.
In fact, he was so worried about my safety that he gave me a good folding knife. I also got a dried and salted up fish, which we enjoyed together for a "zakuska". I also got an invitation to drive with them to their home in City of Almetyesk, but I had to refuse, because of my schedule. I did 922 kilometers today.



27.6.2009

Startti Uralilta, jossa lämpötila lähellä nollaa. Ufassa oli jo lämpimämpää ja Ufan sekä Kazanin ohitus sujui hyvin. Kazanin lähellä oli koko matkan ainoa todellinen vaaratilanne liikenteessä. Ajelin jonon hännillä noin 80km/h ja jouduin jarruttamaan hieman koska jonossa oli haitariliikettä. Ympäriltä alkoi kuulua valtavaa jyrinää. Hetkessä molemmilla puolillani, ehkä vajaan kahden metrin etäisyydellä ajoi rekan nuppi, toinen soralla ja toinen keskiviivan päällä. Kohdallani autot alkoivat jarruttaa ja näkyvyys katosi palavan kumin savuun. Autot pääsivät ohitseni enkä vieläkään tajua mitä tapahtui. Todennäköisesti takana oli jotain kilvanajoa joka keskeytyi jonon yllättävään hidasteluun. Taustapeilien merkitystä ja käyttöä venäjällä ei pidä aliarvioida, ne ovat ehkä tärkein varuste ajoneuvossa jarrujen ja vilkkujen lisäksi. Yöksi motelliin 703 km ennen Moskovaa, hinta 550 ruplaa + ohranan (kuva) vartioima pysäköinti 50 ruplaa. Näitä oxpahoja on venäjällä paljon ja osa on kunnolla aseistettuja. Näin yhdellä jopa suomessa poliisien käyttämän sähkölamauttimen. On kumma jos ei huligaani rauhoitu. Kilometrit 889.

27. of June

Back on the road. The temperature was near 0 Celsius, which is quite cold. It was a lot warmer in Ufa. I passed Ufa and Kazan quite well. I had the only nearby situation near Kazan. I was riding on the back of the line, doing 80 km/h and I had to brake for a bit because there was some movement on the line. Suddenly I hear this noise around me. In a split second there are two trucks, one left of and right. the other one was on the gravel, other one was on top of the middle line. When they reached me, they started to brake and i lost vision into to the smoke. They got past me and still dong know what happened. I guess they were racing or something. The meaning of rear view mirrors and turn signal in Russia shouldn't be underestimated, they are the most important equipment.
Spending the night in a motel 703 kilometers before Moscow, cost me 550 rubles + Ohranas guarded parking 50 rubles. In Russia they have a lot of these Oxpaho's, and some
of them are properly armed. I saw one with a tazer as well. I bet that will settle down a hooligan.

28.6.2009

Aamuherätys motellista ja Moskovan ohitus. Päätin ohittaa Moskovan ulointa kehätietä pitkin. Tie on 176 km pitkä, ja lähtee muutamia kymmeniä kilometrejä ennen Moskovaa. Ohitustie tulee M10-tielle 106 km Moskovasta Pietariin päin Klin-nimiseen kaupunkiin. Kehätiellä oli rekkoja ja asetuin niiden kantaan, koska ajattelin että peesissä ei tarvitse lukea karttaa. Homma meni hyvin ja pääsin Moskovan ohitse. Ajelin kohti Pietaria ja majoituin noin 400 km päähän Pietarista siistiin motelliin, 1400 ruplaa + pyörän vartiointi 120 ruplaa. Kilometrit 1022 km.

28. of June

Today passing Moscow. I decided to pass it, along the farthest highway. Its 176 kilometers long, and starts a bit before Moscow. It joins with the road M-10, 106 kilometers from Moscow, to St. Petersburg,
to a town called Klin. The highway had trucks and i settled behind them, because I wouldn't have to read to map all the time. It went well and i got past Moscow. I rode towards St. Petersburg and spent the night about 400 kilometers from St. Petersburg, on a fine motel, 1400 rubles + guarding the bike 120 rubles. Did 1022 Kilometers.

No comments:

Post a Comment